– Actuele zaken Zaken die er toe doen Moneymakers

DE OPTIES

Waarover gaan podcasts? Die kunnen overal over gaan. De onderwerpkeuze is onbeperkt. En hoelang duurt een podcast? Dat hangt af van de maker. De een maakt een podcast van een uur, de ander is in een kwartier klaar. Voor lange verhalen kun je ook een serie maken, bijvoorbeeld drie of vijf podcasts. Dan wordt het een soort hoorspelserie, zoals die in de vorige eeuw vaak te beluisteren was op de radio. Voordeel van een podcast boven een radioprogramma is natuurlijk dat je er op elk gewenst moment naar kunt luisteren, ongeacht de plek waar je je bevindt.

Heb je zelf een verhaal te vertellen, waarvan je vindt dat anderen dat moeten horen, of wil je je bedrijf in de kijker spelen, maar dan auditief? MikstMedia kan ook jouw programma produceren. Al of niet ondersteund met een muziekje dat past bij jouw verhaal.

 

“Het belangrijkste in communicatie is te horen wat niet gezegd wordt.”

Peter F. Ducker
Amerikaans management consultant (1909 – 2005)
 

ACTUELE ZAKEN

 

Er gebeurt de hele dag van alles waarover je je kunt verbazen of ronduit ergeren. Dan kun je een ingezonden brief naar de krant sturen, maar de kans dat die ongewijzigd wordt geplaatst is niet groot. Je kan je mening ook ventileren in een podcast. Dat kan op een serieuze manier, het kan ook op een badinerende toon. Een podcast kun je ook gebruiken om iets te vertellen over een hobby of over iets geheel anders dat boeit. Bijvoorbeeld over het dagelijks leven in de Verenigde Staten of over de verschillen tussen basgitaren.

Dit is het werk van MikstMedia dat Vermeulen & Hendriks in eigen beheer en voor eigen rekening produceren, Voor iedereen die dat wil vanaf 2022 te beluisteren. Nadrukkelijk voor eigen rekening, want podcasts zijn natuurlijk niet gratis, zoals bijna iedereen nu nog denkt. Je hebt apparatuur nodig, het kost tijd om een podcast te bedenken, op te nemen en uit te brengen. De podcasts die krantenbedrijven en omroepen maken zijn nu nog gratis te beluisteren, maar die gaan over een tijdje achter een betaalmuur. Daar kun je vergif op innemen. De dagelijkse podcasts van de NOS blijven wel gratis; De publieke omroep krijgt 145 miljoen euro per jaar van de belastingbetaler.

 

ZAKEN VAN BELANG

In de Verenigde Staten gebruiken veel bedrijven podcasts om de boodschap van de directie onder de aandacht van het personeel te brengen. Logisch, veel mensen luisteren liever naar een (vertrouwde) stem dan dat zij een brief of lange e-mail moeten lezen. In Nederland wordt deze public-relationsmethode nog nauwelijks gebruikt, maar het begint te komen. Deze pr-tool is ook goed te gebruiken voor klanten en andere prospects. Je hoeft je relaties alleen maar een linkje te sturen met de podcast erin. Een goede reden om de productie van een podcast in overweging te nemen.

Je kan er ook voor kiezen om elke maand een gesproken column het land in te sturen. Na de technische afwerking ontvang je de definitieve versie in een mp3-bestand, dat je op je eigen social-mediakanalen live kunt zetten. MikstMedia kan je ook helpen om jouw podcastboodschap te verspreiden onder de doelgroep.

Hoe je een podcast (of een serie) wilt hebben, het is wel maatwerk. Neem gewoon contact op en je weet dan heel snel wat mogelijk is.

WAT MAG HET KOSTEN?

Het lijkt een eitje, maar de productie van een podcast – in feite een radioprogramma op afroep – vergt best wel veel tijd. Eerst is er het idee. Dat moet worden uitgewerkt in een format. Dan volgt de voorbespreking met de opdrachtgever, vervolgens de opname zelf en daarna de technische afwerking – de montage – . Als de podcast helemaal gereed is, moet de opname nog naar de platforms worden overgeheveld waar je het kunt beluisteren. En vergeet vooral niet de verspreiding op de social media, want je wilt natuurlijk wel bereik hebben, anders kun je net zo goed tegen jezelf gaan zitten praten -:). Wie denkt ‘zet de microfoon open en start de band’ en dat is het dan, die vergist zich. Vermeulen & Hendriks beheersen het proces en onderscheiden zich van de welwillende amateur.

Wat zou je voor type podcast willen laten maken? Vraaggesprekken over je bedrijf of organisatie,  rondetafelgesprekken, bedrijfsreclamepodcasts, juridische casussen of misschien wel een journalistiek gemaakte documentaire. Vooral met deze laatste optie maak je de mannen van MikstMedia heel blij.

Waarmee wil je naar buiten? In hoeveel podcasts wil je dat vertellen en welke kanalen wil je daarvoor inzetten? En niet geheel onbelangrijk, hoeveel euro’s heb je er voor over? Is het antwoord op deze vragen helder, dan maken wij een kostenplaatje op maat. Ook geven we je een inschatting van het bereik dat je kan behalen met jouw podcast.

Tot slot: je kan een podcast ook koppelen aan dynamisch beeld. Eigenlijk heb je dan je eigen televisieprogramma, dat ook weer op afroep kan worden bekeken en beluisterd. Om erachter te komen wat de beste oplossing is, neem je gewoon snel contact op.

Is je interesse gewekt en wil je weten wat de mogelijkheden zijn – en belangrijker nog – wat een enkele podcast of een volledige podcastserie mag kosten? Neem dan contact op met André of Job. Zij weten je haarfijn uit te leggen wat een kleine of een grotere ‘Radio-op-Afroep’ mag kosten.

Naast een verhaaltje over het kostenplaatje, weet je dan ook meteen hoe groot het bereik van je podcast kan zijn wanneer je de zaken goed aanpakt.

Optionele zaken

– Redigeren van eigen tekst, of het schrijven daarvan
– Voice-over intro, outro of tijdens opnames
– Eventueel bewerken van aangeleverde, uitgebreide geluidsbestanden
– Podcasts laten inspreken door presentator
– Componeren en/of samenstellen eigen muziek
– Hosting ‘eigen’ mediakanaal
– Fotografie tijdens audiopnames
– Video tijdens audioopnames
– Extra social media-aandacht 

Fondsenwerving

Stel je wil een documentaireserie laten maken over een maatschappelijk onderwerp. Dus een podcastshow – zo noemen we dat – zonder commercieel belang. De kosten moeten echter wel gefinancierd worden. Er bestaan mogelijkheden in Nederland om voor dergelijke projecten geld op te halen, los van crowdfunding. Zo is het mogelijk om vanuit de structuur van een stichting gelden in te zamelen bij verschillende partijen, die goede doelen ondersteunen.

Makkelijk is het is niet en het is zeker niet vanzelfsprekend dat dergelijke fondsen direct met geld klaar staan. Om geld te krijgen moet je een projectplan maken, dat heel doortimmerd dient te zijn. Je kan het ook uitbesteden aan een subsidiespecialist. Voordat een aanvraag bij fondsen met een ja of een nee wordt beantwoord, kan er zomaar een jaar verstrijken.

Is er een onderwerp waarvoor je ruime aandacht wilt vragen – een voorwaarde bij de fondsen – , dan moet je beseffen dat je daar een goed team voor nodig hebt. André en Job hebben de kennis en kunde om jouw podcastserie samen te stellen en weten de juiste mensen te vinden die bij een dergelijke productie ingezet moeten worden.

Een productie van bijvoorbeeld twaalf uitzendingen waaraan vijf personen werken, kost al snel  65.000 euro. Is dat veel? Daar schrikken fondsen niet van. Er zijn er die honderdduizenden euro’s ter beschikking stellen voor een televisiedocumentaire van vijftig minuten. Een realistische begroting is wel noodzakelijk als begeleiding bij een projectplan.

Wil je hier meer over weten? Neem dan contact met ons op.

CONTACT MET MIKSTMEDIA

Je hebt je telefoonnummer opgegeven

15 + 11 =

Realisatie site: JOB HENDRIKS Beeldmarketing